wtorek, 25 lutego 2014

Kruche ciasto z pianką i owocami



Już dawno miałam zamieścić przepis na to ciasto z myślą o swoim drugim blogu, ale jakoś tak odkładałam, nie było okazji i wydawało mi się, że mam ważniejsze rzeczy do opisania.  Dziś dokonałam małej zmiany bo użyłam mrożonych owoców. Sezon na świeże, tanie owoce minął, a ja miałam w zamrażalniku mieszankę składającą się z porzeczek, truskawek, malin, jeżyn, jagód, nawet znalazło się tam kilka wiśni i czereśni – prawdziwy owocowy miszmasz. Dzięki temu mogę pokazać Wam, że ciasta z mrożonkami wyglądają również smakowicie i kusząco jak ze świeżymi owocami i musicie uwierzyć mi na słowo, że są równie wyśmienite. Dobrze skrywać w zamrażalniku małe co nieco na taką okazję, kiedy apetyt na coś słodkiego rośnie, a nie chce się wyjść z domu na zakupy.




 


Na zdjęciach zobaczycie to samo ciasto pieczone zarówno w tortownicy jak i prostokątnej blasze. Jedno z miksem owoców, a kolejne tylko z malinami. 






Składniki na kruche ciasto: 
  • 3 szklanki mąki 
  • kostka masła lub margaryny
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ½ szklanki cukru 
  • 5 żółtek
Masło (margarynę) siekamy na drobne kawałki, dodajemy pozostałe składniki i zagniatamy ciasto (możemy to zrobić mikserem). Ciasto dzielimy na dwie części 2/3 i 1/3.  Mniejszą część ciasta  wkładamy do lodówki, aby się schłodziło. 


Dużą blaszkę lub tortownicę wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy tłuszczem. Na papier ucieramy większą część ciasta. Następnie  dłonią lekko przyklepujemy ciasto, tak aby poszczególne kawałki lekko się skleiły, brzegi dociskamy do blaszki tworząc nieco wyższy rant  i całość nakłuwamy widelcem. Tak przygotowany spód wstawiamy do  piekarnika rozgrzanego do 200 st. C i zapiekamy przez około 20 minut - tak aby się delikatnie zarumienił. Spód odstawiamy do wystudzenia, w tym czasie przygotowujemy pianę.



  • 7 białek
  • 1 szklanka cukru
  • 5 łyżek oleju
  • 3 czubate łyżki skrobi kukurydzianej lub mąki ziemniaczanej to naturalny odpowiednik budyniu za to bez barwników i konserwantów (zamiennie 2 budynie waniliowe bez cukru) i 1 laska wanilii (zamiennie 2 cukry waniliowe lub olejek waniliowy)
  • Szczypta soli



Dodatkowo: około pół kilograma owoców u mnie maliny.

Przygotowanie pianki


Białka ubijamy z dodatkiem szczypty soli, następnie dodajemy stopniowo cukier, mączkę, wanilię (jeśli olejek również powoli wlewamy w czasie miksowania i dalej ubijamy, na samym końcu dodajemy stopniowo olej i nadal miksujemy, aż nasza masa budyniowa będzie miała jednolitą konsystencję.


Gdy piana jest już gotowa wylewamy ją na przestudzony, upieczony, kruchy spód i rozprowadzamy równomiernie. Idealnie schowa się za podwyższonym brzegiem ciasta. Na  piance układamy owoce, a następnie z mniejszej części schłodzonego ciasta robimy kruszonkę - najlepiej zrobić to przy użyciu tarki, ścierając je nad całą powierzchnią. Tak przygotowane ciasto  wkładamy do piekarnika na około 40 minut, pieczemy w temp 190 st. C. W zależności od piekarnika 10 minut wcześniej możemy już sprawdzać patyczkiem czy jest w środku suche. Gotowe ciasto oprószyć cukrem pudrem. Z zewnątrz wygląda niepozornie, dopiero kiedy je rozkroimy ukazuje niespodziankę w postaci piany i owoców.



loading...

Brak komentarzy: